frank-jeannette-in-indonesie.reismee.nl

Malang

Om tien over half vijf liep de wekker af, we hadden die niet hoeven te zetten met de quadrafonische oproep tot het ochtendgebed maar een mens kan beter op zeker spelen. Om half zes stond een auto klaar om ons naar het station van Yogyakarta te brengen. Frank wordt al een meester in het inchecken op de Indonesische treinen en zo zaten we niet veel later in de Eksekutif klasse van de trein naar Soerabaya (mijn gedachten zijn altijd bij jou*). Meneer Mawi had ons op het hart gedrukt zeker op tijd uit te stappen in Mojokerto. We waren hier niet de enige toeristen die de trein verlieten. Iedereen klaar voor de tocht naar de Bromo. Die staat voor ons later op het programma. Onze bestemming was Malang.

We hebben de stad met een omweg bereik. Door de lange periode van geen toerisme op Java was onze man even de weg kwijt en belandden we toch nog bijna in Soerabaya. Met Frank als copiloot is het gelukt en zitten we nu in de mooie stad Malang. Niet te warm, veel koloniale gebouwen en niet veel tijd dus moesten er keuzes gemaakt worden. Het gewenste bezoek aan de regenboogwijk (Kampung Warna Warni Jodipan) hebben we vanwege de afstand een wens laten blijven.

De vogelmarkt van Malang is in tegenstelling tot die van Yogya nog wel te vinden en we hebben met verbazing rond zitten kijken. Er ligt hier nog een grote taak voor minister Ben Weyts. De planten en bloemenmarkt ernaast was een aaneenschakeling van kleuren, exotische- en herkenbare planten, kortom een lust voor het oog.

De avondzon scheen (om zes uur gaat het licht hier uit) toen we richting Alun Alun liepen en na een tip van meneer Mawi halt hielden bij Toko Oen. Geopend in de jaren dertig en die tijd is hier stil blijven staan, zeker de moeite van een bezoek waard.

We hebben onze ‘oversteekskills’ uit Vietnam weer te pakken en zijn na drie keer oversteken dan ook weer veilig in ons hotel beland.

Straks even eten en op tijd naar bed, het was een lange dag.

Morgen gaan we in een open jeep rijden, het zonnehoedje ligt al klaar.

Liefs

Jeannette

*Anneke Grönloh

Jan

Leuk hoor, hopelijk morgen uitslapen? Veel plezier!

Walter

Weer meevolgen, zalig