frank-jeannette-in-indonesie.reismee.nl

Een dag in Ubud

Na tweeëneenhalve week in Indonesië is het me eindelijk duidelijk wat er met de zon aan de hand is. We zijn over de evenaar gevlogen en nu dus op het zuidelijk halfrond. In tegenstelling tot in Antwerpen staat de zon hier op het middaguur in het noorden op haar hoogste punt, ze komt nog wel op in het oosten en gaat onder in het westen. Dat is weer een leuk weetje.

Nog meer leuke weetjes maar dan over onze dag in Ubud. Het hotel bevalt uitstekend, maar we willen ook hier dingen zien.

Ons eerste doel is het Monkeyforest. Balinese langstaartapen leven hier vrij in een bos. We kwamen niet zozeer voor deze apen maar voor de 3 tempels en de crematieplaats die nog steeds als zodanig dienstdoen. Onze gids Iman had in Kalibaru al uitgelegd dat de doden eerst begraven worden en wanneer de familie genoeg geld heeft voor de crematieplechtigheid (vooral ook in verband met de gasten die te eten en drinken moeten krijgen) opgegraven worden, gewassen en vervolgens gecremeerd. Afgelopen maandag had hier de crematie plaats van een afstammeling van de vorstelijke familie van Bali. Het was warm en druk in de forest, de tempels en crematieplaats waren de moeite van een bezoek waard. De apen namen we er maar bij.

Op zoek naar het culturele hart van Bali in Ubud. Wandelen langs drukke straten met toeristen en souvenirwinkels zover het oog reikt. Vooral goed op het voetpad/de stoep* letten, daar hebben ze in Indonesië toch moeite mee hoor. Na het oplopen van het stressniveau door alle drukte kwamen we na een half uur aan bij het museum Puri Lukisan. Met nog een handjevol andere bezoekers in 4 paviljoens kennismaken met de Balinese kunst (en zien dat de voormalige koningin Juliana van Nederland ons was voorgegaan met een bezoek). In dit hectische, toeristische dorp een rustpunt en ja een beetje een cultureel hart van Bali.

De zon is inmiddels ondergegaan achter het Monkeyforest, mijn kraanvogels zijn niet teruggekeerd, de zwaluwen scheren over ons terras en worden straks afgelost door de vleermuizen. Nog even iets drinken, dan de drukte weer in om wat te eten.

Morgen gaan we naar Sanur, onze laatste halte in Indonesië.

Liefs

Jeannette

*doorhalen wat niet van toepassing is

Walter

Dat weten we weeral.