frank-jeannette-in-indonesie.reismee.nl

Tempels en toeristen

We hebben afscheid genomen van ons huisje aan de rijstvelden en zijn nu in Ubud aangekomen. Niet zonder onderweg een paar erg mooie tempels te hebben bezocht.

Na een lekker ontbijt, ik heb de eigengemaakte ananas/gember jam in een potje meegekregen, stond onze chauffeur Henri al op ons te wachten. Hoger en hoger reden we, genietend van prachtige vergezichten. Onze eerste stop was aan het Bratan meer waar we de watertempel Ulun Danu bezochten. Indrukwekkend, vooral toen er een lange stoet van mensen in een ceremoniële optocht onder begeleiding van gamelanmuziek passeerden. Er waren weinig Europese toeristen, de mensen kwamen voor het brengen van offers. Laat de foto’s voor zich spreken.

De tweede tempel van vandaag is de op een na grootste op Bali en van een heel andere stijl dan die aan het Bratan meer. De Taman Ayun is een voorbeeld van traditionele Balinese tempelarchitectuur. Ook hier zeggen foto’s meer dan woorden.

En nu zitten we dus in Ubud. Door de reisorganisatie omschreven als “een leuk kunstenaarsdorp en het culturele hart van Bali”. Dat moeten we nog even vinden, onze eerste kennismaking was vooral een overrompeling van Europese toeristen (wij ook hoor), cafeetjes, restaurants, souvenirwinkels en auto’s, veel auto’s. En dat is niet erg. Hoewel ons hotel midden in het dorp ligt horen we niets van de drukte. We hebben een erg mooi kamer met groot terras waar ik nu zit te schrijven terwijl de kraanvogels zich verzamelen in een rijstveld, de zon weer mooi ondergaat en we ons eigen huisaltaar hebben. Vanmiddag geluncht bij O Taco’s, dat kan smaken na twee weken Indonesisch eten. Wat er vanavond op het menu staat is nog even een vraagteken. Wat een zekerheid is , is dat ik hier in bad ga, kijk even bij de foto’s naar onze badkamer.

Morgen staat er nog niets op het programma, heerlijk. Eerst uitslapen en dan zien we wel.

Liefs

Jeannette

Walter

Ik zit te schrijven terwijl de kraanvogels zich verzamelen in een rijstveld.

mooi.